Vifte- og Kule-lønna-for -strevet


























I dag kom endelig krona på verket på plass i tunet!!

Njål skaffet en nydelig kulelønn som kompis til bautaen, og jeg fikk frie hender i steinbedet i enden av garasjen. Kulelønna har lite nedfall, er nydelig i fargene om våren, og enda vakrere om høsten. Dessuten er den podet til å skape en kuleformet krone og blir ikke større en ca 5 m høy og 3 m bred. M.a.o, perfekt som tun tre, på det lille tunet vårt.

I bedet(som steinleggeren murte i naturstein- noe jeg kunne gjort selv undre andre omstendigheter, og som jeg akter å lage flere av om jeg får lov...) ble det først og fremst en Japansk vifte lønn. Den snakker med blodbøken (som ble plantet til Lars Hegrestad sin 70 års dag, ca 30 år siden..) Inntill veggen satt jeg villvinen som før var innerst i tunet. Håper den vil trives og kose seg oppover de nypussede murveggene. Den er jo også nydelig om høsten. Imellom planten jeg litt kryptimian, litt primula og noen andre blåklokkelignende stauder. Det hele ble ikledd duk og overstrødd dekkbark- et skikkelig suburibia flinkis bed,- men jeg må jo bare holde stilen her;-)
Gleder meg til å se det gro. Jeg håper virkelig viftelønna vil gi en mykere overgang fra garasje til tun og bli så stor den bare orker!

Jeg skulle ikke blitt så ivrig med plantingen i dag, ... med bekkenløsning kan jag nesten ikke gå etterpå. Jeg ser jo her hvorfor Njål satt seg ned og lo..- men jeg tar det som fødselsforberedende trening...

3 kommentarer:

synnøvemo/news sa...

ÅÅÅ så fint at han lo, han ser den ivrige natur-barn kjernen i deg som ikke ser noen hindringer :-)

Så skjønn Frans og Klara er... Og du er deg selv helt lik, bare nå med mage :-)

synnøvemo/news sa...

Vakkert! Hele gjengen, i sjel, kropp og handling.... sukk...ren håp, tro og kjærlighet for by barn dette her! :-)

Gry sa...

Så koselig det er å få et lite innblikk hos dere! Forstår at det er et annet klima der enn her...vifte-,kule-lønn og eik er ikke akurat noe hverdagskost her nord. Husker alle i 3.klasse fikk et Eikeblad av vår lærerinne(hun kom sørfra) og det var så vakkert med sine runde former. Vi pressert det og satt det inn i Herbariumet.
Ellers har vi jo både eikeparkett og kjøkkeninredning av eik...
Tenk at Frans og Klara skal bli storesøsken! Så spennende! Pass på deg selv og dine kjære!
Stor augustklem! : )

Free Hit Counter