Garasjegulvets tilblivelse- betongens magi











Dette er for alle med en helt spesiell interesse for betong.


Faktisk har denne prosessen vært så spennende at jeg nå er en av dem. Jeg har tenkt på det før, og håper jeg får laget noe annet enn fundament i dette utrolig fasinerende materialet.

Her er altså historien om hvordan vi støpte de 50 kvm i den nye garasjen. Eller vi.. det var selvfølgelig Njål og vår gode nabo som er proff, og andre gode hjelpere. Det er liksom en slags happening her i grenda hver gang en stor bil med et eller annet kommer oppover veien, og det er lov for alle å stå og glane uhemmet. Det er liksom da vi ser hverandre.


Først måtte det jo selvsagt noen tonn med svært grov grus til . Disse måtte Njål spre utover de 50 kvadratene. Den var så grov at jeg ikke klarte å sette ned en spade der engang.... Ikke at jeg skal skryte på meg en eneste arbeidshalvtime engang....
Deretter måtte dette planers og overstrøs med et finere lag grus for å få det lette fallet på 3 cm fra indre til ytre vegg. Jeg satt meg ikke inn i detaljene her, men heldigvis hadde vår gode nabo en sånn fancy laser maskin fra jobben (han har bl.annet bygget Jærens eneste 17 etasjes høyhus). Njål satt også opp noen planker langs veggene for å få riktig fall. Deretter brukte Njål hoppetussa til Steinleggeren for å komprimere grusen. Til slutt ble støpejernet lagt på plass, og så var det bare å vente på den store dagen med besøk av den store sementbilen.

Da det endelig passet for alle, gjorde publikum seg klar med niste og fant en rygg plassering på trappa. Jeg holdt meg litt på kjøkkenet, for jeg blir faktisk litt flau av å stå å gape når jeg ikke kan ta i et tak. Jeg stekte rømmevafler og spiste en del selv i all spenningen...

Bildene fra selve støpingenforklarer mer her sånn, men det hele tok en hel lang dag.

Jeg tror til sist vi har fått det blankeste, glatteste og fineste garasjegulvet ... og det er jo synd at det bare skal besøles med oljeflekker og rygging og rot. Jeg vil slå et slag for alle vakre betonggulv, og ber dere fra nå av legge merke til det kunstferdige i dette fundamentale i all arkitektur som vi bare tar for gitt!!







Njål ble så ivrig at han fortsatte med betongen inne i grisehuset.... og ikke minst et annet og, etter min mening viktigere fundament litt legre ned i hagen (fortsettelse følger;-)

1 kommentar:

synnøvemo/news sa...

Hahaha det kan en kalle en stor begivenhet! Det bilde av njål in action m hele teamet i bakgrunnen kan du jo få lagd om til kalenderbilde og henge opp der inne! hahaha! Men for en energi dere har!!! Chapeau!

Free Hit Counter