Ingenting å takke for?

"Tilgi dem, for de vet ikke hvor heldige de er".  Tror du Jesus ville sagt noe sånnt om han kom tilbake og så hvor grotesk den postmoderne fobrukerjulen har blitt? Men er vi egentlig så heldige? Er lykkefølelsen proporsjonal med antall dyre pene gjenstander du får? Hvordan kan vi lære ungene å sette pris på en masse nye ting som skal pakkes opp i sukkerrus..? Ikke er det  noe de trenger eller har rukket å lengte etter, ikke vet de helt hvem det kommer fra og ihvertfall ikke hvorfor de får det..? De er selvsagt produkter av det edleste i vår kapitalistiske juletradisjon, og kan på ingen måte klandres for å bli bortskjemte julemonstre på denne heilage dagen..Slapp av, jeg har ikke slått meg sammen med Prince og blitt Jehovas Vitne, men de har et poeng når det gjelder julefeiringen disse inkonsekvente fest-asketene...  Den historiske Jesus ble ikke fødd på julaften og ideene hans om nestekjærlighet og tilgivelse er ikke så lett å få øye på akkurat i det pliktløpet som jula har blitt. Likevel er jeg med på det hele med åpne øyne. Jeg vet ikke hva som har gått i meg nå, men etter å ha forsøkt å rydde på barnerommet, så blir det bare myke nyttige pakker fra meg i år. Ble du opprørt nå, eller bare litt juletrist? Ingenting å takke for.

(Hilsen GM 15 1/2 år, -særemne moralske dilemma i den moderne kjernefamilien..)

Ingen kommentarer:

Free Hit Counter